| Forfatter |
Besked |
Pallenaldo Administrator
Indmeldt: 18. Okt 2005 Indlæg: 4131 Geografisk sted: Aars
|
Skrevet: Tirs Mar 02, 2010 12:13 Emne: Viden om ændring af motorstyring |
|
|
Hej PTL'ere.
Vi har en masse kloge hoveder herinde. Er der nogen af jer, som ved noget omkring ændring i motorstyring/chiptuning på biler (selvom det er samme principper på motorcykler og lign) - hovedsagligt tuning relateret, såsom de forskellige maps (tænding, indsprøjtning, ladetryk osv)?
På forhånd tak. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|
|
LP Customs Comin' straight outta SG!
Indmeldt: 19. Nov 2009 Indlæg: 156 Geografisk sted: Sønderbronx
|
Skrevet: Tirs Mar 02, 2010 21:56 Emne: |
|
|
Så vidt jeg ved bestemmer man blanidngen iforhold til omdrejningstallet. Blandingen den ruller man sig frem til, altså man forsøger isg frem til der er flest hk hele vejen op. Mener også at tændings avancering bliver mappet på den måde.
Men hæng mig ikke op det her, det er mcg stuff, så det er nok en kende usikkert. Send evt en mail til dot-e.dk? |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Pallenaldo Administrator
|
Skrevet: Ons Mar 03, 2010 9:40 Emne: |
|
|
Ja, det er i forhold til omdrejningstal samme med tænding.
Men man prøver sig ikke bare frem - det er ikke bare løse skud i tågen indtil man har flest hk. Der er jo visse "retningslinjer", som man går efter.
Jeg ved, at man fx kan læse forskellige værdier fra motoren i VW/Audi/Skoda/Seat, og så læse udfra disse værdier, om der skal mere/mindre brændstof, ladetryk osv.
Jeg tvivler stærkt på, at et firma som tjener penge på motortuning, vil hjælpe mig, som privatperson til at lære at kunne det samme. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
SSH™Rasser ts sfx Comin' straight outta SG!
Indmeldt: 03. Dec 2009 Indlæg: 149 Geografisk sted: Fredericia
|
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Pallenaldo Administrator
|
Skrevet: Ons Mar 03, 2010 10:10 Emne: |
|
|
Så vidt jeg ved, så kører den daglige leder, David Olesen, ikke selv sine biler ind, men får det gjort af andre. Så derfor tror jeg ikke, at han kan hjælpe. Han kunne helt sikkert hjælpe med at udvælge de rigtige dele til at ramme 500hk, og hjælpe med montering osv. Det er bare ikke det, som jeg ønsker.
Ellers tak for dit bidrag. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Alcedo Ready for æ' Rugekas'
Indmeldt: 12. Sep 2006 Indlæg: 385 Geografisk sted: Aabenraa
|
Skrevet: Tirs Mar 09, 2010 20:19 Emne: |
|
|
Jeg mener jeg faldt over et enme inde på powerpage.dk hvor der var en som ville afholde nogle nybegynder kurser til ms. Du kan nok være heldig at rene fra turbomotor vil lære dig lidt om ms, ellers kan flemming fartstrup sikker også hjælpe dig hvis du vil have en af hans kendte ffj styringer. Ellers er du nødt til at kende en som ved noget om det.
Men der er rigtig meget der spiller ind ved justering af en motor.
Tænding, blanding, brændstof, ladetryk, osv. Og så er der et hav af andre ting småting som antilag.... lalala, kan skive til imorgen..
Jeg kender selv folk der ved en del om ms eller ffj. Og det køre bare, især ffj!
tjek den her ud.
http://www.emeraldm3d.com/ems.htm
Ellers findes der en masse på google. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Pallenaldo Administrator
|
Skrevet: Tirs Mar 09, 2010 20:30 Emne: |
|
|
Jeg skal bare rode med org motorstyringer til at starte med. Så det er "bare" basis viden om ændring af div maps, som jeg vil lære.
Linket ser interessant nok ud - det må jeg hellere kigge nærmere på, når jeg får tid - sammen med Powerpage.dk.
Det vil hr. Fartstrup nok ikke hjælpe med.
Jeg synes bare, at det er lidt som at lede efter en nål i en høstak, når man søger på google. Der er ikke mange, som vil ud med "hemmelighederne". |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
LaLLe ZEBRA!
Indmeldt: 07. Okt 2005 Indlæg: 5559 Geografisk sted: Fredericia
|
Skrevet: Tirs Mar 09, 2010 22:06 Emne: |
|
|
| Pallenaldo skrev: |
Jeg skal bare rode med org motorstyringer til at starte med. Så det er "bare" basis viden om ændring af div maps, som jeg vil lære.
Linket ser interessant nok ud - det må jeg hellere kigge nærmere på, når jeg får tid - sammen med Powerpage.dk.
Det vil hr. Fartstrup nok ikke hjælpe med.
Jeg synes bare, at det er lidt som at lede efter en nål i en høstak, når man søger på google. Der er ikke mange, som vil ud med "hemmelighederne". |
Sådan er det jo med alting. Flow optimeringer, portninger osv. Folk vogter jo over sådan noget skidt som var det den hellige gral istedet for at hjælpe og få noget udvikling ud af det. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|
|
Pallenaldo Administrator
|
Skrevet: Tirs Mar 09, 2010 22:27 Emne: |
|
|
| LaLLe skrev: |
| Sådan er det jo med alting. Flow optimeringer, portninger osv. Folk vogter jo over sådan noget skidt som var det den hellige gral istedet for at hjælpe og få noget udvikling ud af det. |
Det er på sin vis også fair nok. Jeg indrømmer da gerne, at jeg heller ikke ville fortælle alt jeg vidste om et specifik emne, hvis jeg havde "studeret" det i flere år. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
LP Customs Comin' straight outta SG!
Indmeldt: 19. Nov 2009 Indlæg: 156 Geografisk sted: Sønderbronx
|
Skrevet: Ons Mar 10, 2010 9:33 Emne: |
|
|
| Sådan er det jo med alting. Flow optimeringer, portninger osv. Folk vogter jo over sådan noget skidt som var det den hellige gral istedet for at hjælpe og få noget udvikling ud af det. |
Det er på sin vis også fair nok. Jeg indrømmer da gerne, at jeg heller ikke ville fortælle alt jeg vidste om et specifik emne, hvis jeg havde "studeret" det i flere år. |
Så må man da håbe du ikke arbejder som ingeniør!  |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Pallenaldo Administrator
|
Skrevet: Ons Mar 10, 2010 10:09 Emne: |
|
|
| LP Customs skrev: |
Det gør jeg heller ikke.
Der er ikke nogen, som bruger tid, sved og tårer på at få en viden. Og så med det samme, at noob1 kommer og spørger: Hvordan gør man?
Så fortæller man lige det hele, og smiler bagefter - ganske gratis.
Hvis det var sådan, så skulle vi ikke betale for mange ting i dag. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
LaLLe ZEBRA!
Indmeldt: 07. Okt 2005 Indlæg: 5559 Geografisk sted: Fredericia
|
Skrevet: Ons Mar 10, 2010 16:18 Emne: |
|
|
| LP Customs skrev: |
Det gør jeg heller ikke.
Der er ikke nogen, som bruger tid, sved og tårer på at få en viden. Og så med det samme, at noob1 kommer og spørger: Hvordan gør man?
Så fortæller man lige det hele, og smiler bagefter - ganske gratis.
Hvis det var sådan, så skulle vi ikke betale for mange ting i dag. |
Næ men forskningen ville gå mange gange hurtigere hvis man kunne dele af sin viden på den måde. Der er jo i tusindvis af forskere der sidder og fifler med at kurere exempelvis kræft og de opfinder sq næsten altid den dybe tallerken fra bunden. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Swobber Guano's Storebror med plads!
Indmeldt: 07. Okt 2005 Indlæg: 887 Geografisk sted: Odense M
|
Skrevet: Ons Jul 07, 2010 22:26 Emne: |
|
|
http://www.delcohacking.net/forums/
Dog kun vedrørende Delco styrebokse.
www.nistune.com
Omhandler kun nistune, MEN der er også en hel del baggrundsviden som du sikkert finder interessant.
-Er i øvrigt lidt fan af nistune systemet.
/Swobber |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|