Pro-Tuners Lounge Forum Indeks

FAQFAQ PTL merchandisePTL shop SøgSøg Tilmeldte brugereTilmeldte brugere GrupperGrupper KalenderKalender TilmeldTilmeld ProfilProfil Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder LoginLogin
Guider Anmeldelser Artikler Beregnere Vis indlæg siden sidste besøg

Sådan skifter du gearingen på en Piaggio motor

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Pro-Tuners Lounge Forum Indeks -> Guider
Forfatter Besked
LaLLe
ZEBRA!

Indmeldt: 07. Okt 2005
Geografisk sted: Fredericia

IndlægSkrevet: Søn Nov 08, 2009 20:50    Emne: Sådan skifter du gearingen på en Piaggio motor Besvar, med citat

Jeg GARANTERE ikke at denne guide er 100 % korrekt da den er skrevet ud fra min hukommelse. Men det hele kommer meget logisk når du står med fingrene i det.
Når der skal en ny gearing på en Stalker, er det vigtigt at man gør sig klart hvad det er man skal og at man tage sig den tid det tager at skifte den. Jeg har skrevet denne del, med udgangs punkt i at man godt kan finde ud af at skifte vario og kobling, da de er ting jeg anbefaler at skifte inden at man sætte en gearing på. Du SKAL også have adgang til en presse. Det har de på langt de fleste autoværksteder, så de kan sikkert bestikkes med lidt øl eller kage, til at lade dig låne udstyret i lidt tid.

Dette er en sekundær gearing til en stalker. Det er dog den lovlige da min jo sidder i.
Der er to slags gearinger til en Stalker. En primær og en sekundær. Forskellen på de to er stort set at den sekundære giver betydeligt mere topfart end den primære. Men det tager også en del længere tid at skifte den.<br>Jeg har delt gearingen op i 3 dele. Den del som er fælles for begge gearinger, en del som kun gælder for den primære og en del som kun gælder for den sekundære og at der helt sikkert skal skiftes ruller for at få scooteren til at kører ordenligt.

Gælder for primær og sekundær.
Varioator skjoldet og koblingen af. Der kan man så se et skjold inde bagved med en stang som stikker ud af. Det er den primære gearing som du kan se. Det er også den stang som koblingen sidder på. Du skruer så det skjold af. Der vil på et tidspunkt begynde at løbe olie ud i bunde af det skjold. Det skal du lige huske at få samlet i en beholder, da olie er en kedelig ting at gøre rent efter.

Primær
Det er nu at tage den stang som sidder igennem skjoldet, og skifte det ud med den som fulgte med den nye gearing. Der sidder desuden et par tandhjul som sidder sammen. De skal presses fra hinanden. Det store tandhjul skal så sættes sammen med det nye tanddhjul som fulgte med gearingen. Læg godt mærke til hvordan det originale sad sammen, da det skal sidde på samme måde. Nu tager du så noget flydende pakning og smører rundt i kanterne på skjoldet for at sikre dig at det er tæt når du hælder olie på. Det kan dog godt være lidt svært at få det til at passe sammen, med tandhjul, da de skal falde i hak. Men når de først er faldet i hak er det bare at sætte alle skruerne i igen og stramme dem. Når du så har fået sat det hele sammen skal du skrue den lille sorte plastic skrue som sidder ved baghjulet af og hælde gearolie derned. Der er nu ikke andet tilbage end kører en tur på scooteren. Jeg anbefaler at kører ihvertfald en 100 km med halv gas inden at du blæse scooteren af, da gearing og olie lige skal køres godt sammen.

Sekundær
Du er desuden nødt til at skrue din udstødning og dit baghul af, for at skifte din sekundære gearing. Baghjulet tages af ved at sætte en flad skruetrækker ind under den klap, som der sidder midt i baghjulet. Der sidder der så en split, som du skal rette ud hvis du vil bruge den igen. Ellers er det noget som et værksted altid har til at ligge. Derefter finder du så en 24'er top og skruer baghjulet af.
Derefter går du over og tage de tandhjul som der sidder sammen. Det presses fra hinanden, og det lille gennemgående tandhjul skiftes ud med det nye tandhjul. Derefter tager du det helt store tandhjul og presser fra den aksel som baghjulet kører på. Der sætter du så det nye tandhjul på. Der skal du være meget opmærksom på hvordan det sidder inden du starter for det er meget vigtigt at det sidder som det skal. Hvis ikke det gør det finder du dog hurtigt ud af det, da gearingen enten går på eller baghjulet slet ikke kan køre rundt.
Nu tager du så noget flydende pakning og smører rundt i kanterne på skjoldet for at sikre dig at det er tæt når du hælder olie på. Det kan dog godt være lidt svært at få det til at passe sammen, med tandhjul, da de skal falde i hak. Men når de først er faldet i hak er det bare at sætte alle skruerne i igen og stramme dem. Når du så har fået sat det hele sammen skal du skrue den lille sorte plastic skrue som sidder ved baghjulet af og hælde gearolie derned. Der er nu ikke andet tilbage end kører en tur på scooteren. Jeg anbefaler at kører ihvertfald en 100 km med halv gas inden at du blæse scooteren af, da gearing og olie lige skal køres godt sammen.
Tilbage til toppen
Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Pro-Tuners Lounge Forum Indeks -> Guider Alle tidspunkter er GMT + 1 (CET/Europa)
Side 1 af 1